Suomen filosofisen yhdistyksen vuosikollokvio: abstraktikutsu

Suomen filosofisen yhdistyksen vuosittainen kollokvio järjestetään 9.-10.1.2020 Helsingissä. Kollokvioon pyydetään esitelmäehdotuksia 30.6.2019 mennessä. 500-800 sanan mittaiset abstraktit lähetetään EasyChair-järjestelmän kautta osoitteessa https://easychair.org/conferences/?conf=fiphi2020.

Sofy kannustaa lämpimästi jäseniään lähettämään abstrakteja, jotta kollokvioon saataisiin mahdollisimman hyvä oikeusfilosofinen edustus.

https://www.filosofinenyhdistys.fi/fiphi-2020-cfp/

”IVR-etkot”-tutkijaseminaari / ”IVR preparty” seminar

(in English below)

”IVR-etkot” – oikeusfilosofian ja -teorian tutkijaseminaari

Aika ja paikka: 3.-4.6.2019, Tieteiden talo, Helsinki

Oletko lähdössä Sveitsin Luzerniin oikeusfilosofian kansainvälisen kattojärjestön IVR:n maailmankongressiin heinäkuussa 2019? Jos olet, tule esittelemään tutkimustasi tähän Sofy ry:n järjestämään ”etkoseminaariin” ja tapaamaan muita suomalaisia lähtijöitä. Myös muut oikeusfilosofian ja -teorian tutkijat ovat tervetulleita pitämään alustuksia. IVR-kongressiin lähtö ei siis ole osallistumisen edellytys. Olet myös tervetullut vain kuuntelemaan ja kommentoimaan esityksiä.

Tapahtuma alkaa 3.6. iltapäivällä ja päättyy 4.6. iltapäivällä.

Ilmoittaudu tapahtumaan viimeistään 30.4.2019, osoitteessa https://goo.gl/forms/Wc2SAHvf69uGDnOm2

Tervetuloa!

Maija Aalto-Heinilä (maija.aalto@uef.fi) & Visa Kurki (visa.kurki@helsinki.fi)


Invitation: ”IVR Preparty” – Research Seminar in Legal Philosophy and Theory

Time and venue: June 3-4, House of Science and Letters (Tieteiden talo), Helsinki

Will you be travelling to Lucerne, Switzerland, to attend the IVR World Congress 2019 in legal philosophy? If so, please feel free to present your research at this “preparty” seminar organized by Sofy, and meet other people who are also going. The seminar is also open to scholars in legal philosophy and theory who will not be attending the IVR. You are also welcome to simply attend the seminar without presenting.

The event will start in the afternoon of June 3, and end in the afternoon of June 4.

Sign up by April 30, 2019, at https://goo.gl/forms/Wc2SAHvf69uGDnOm2

Welcome!

Maija Aalto-Heinilä (maija.aalto@uef.fi) & Visa Kurki (visa.kurki@helsinki.fi)

Vuosikokous ja luento 20.3: ”Vahinko, vastuu ja oikeudenmukaisuus” (Matti Häyry)

SOFY:n vuosikokous pidetään 20.3. 2019 klo 16:00 Helsingin yliopistossa Porthanian huoneessa 545 (”Tiedekuntahuone”). 

Kokouksen jälkeen, aikaisintaan klo 17:00, vuosikokousesitelmän pitää Matti Häyry otsikolla ”Vahinko, vastuu ja oikeudenmukaisuus”.

Häyry on Aalto-yliopiston johtamisen filosofian professori. Hän on aiemmin toiminut mm. Manchesterin yliopiston bioetiikan ja oikeusfilosofian professorina vuosina 2004-2013.

Paikkana Porthanian tiedekuntahuone P545.

Luento on kaikille avoin. Tervetuloa!

Seminar: An Artifact Theory of Legal Rights

José Miguel Ángel García Godinez (Glasgow) will present a paper entitled ”An Artifact Theory of Legal Rights”. The discussant will be Assistant Professor Niko Soininen (Helsinki).

Time: January 28, 2019, at 2-4pm.

Venue: Porthania, Faculty Board Room P545 (5th floor)

The paper is available here: Artifact Theory of Legal Rights

García is a PhD student in Legal Philosophy at the Philosophy Faculty of Glasgow University. His PhD project is on the normativity of law. He holds both philosophy and law degrees.

The seminar is hosted by the Finnish Society for Legal Philosophy (SOFY).

 

 

Seminaari ’Itsemääräämisoikeus filosofisena ja juridisena käsitteenä’ 26.11.–27.11.

Sofy ja Hyvinvointioikeuden instituutti järjestävät 26.11.-27.11. seminaarin ”Itsemääräämisoikeus filosofisena ja juridisena käsitteenä” Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitoksella Joensuussa!

Seminaari on avoin kaikille, ilman osallistumismaksua. Kahvitarjoilun ja tilojen varaamiseksi pyydämme kuitenkin ilmoittautumaan 19.11. mennessä osoitteeseen henna.nikumaa(at)uef.fi.

Itsemääräämisoikeus on ollut viime aikoina pinnalla monesta syystä. Uusi asiakas- ja potilaslaki herättää kysymyksiä potilaan itsemääräämisoikeuden tilasta Suomessa nyt. Eutanasia-kansalaisaloite johti asiantuntijaryhmän perustamiseen pohtimaan loppuvaiheen hoitoa ja kuolevan potilaan itsemääräämisoikeutta. Aborttikeskustelu nosti jälleen pinnalle naisen oikeuden päättää omasta ruumiistaan ja sen suhteesta sikiön oikeuteen elämään. Itsemääräämisoikeuskysymyksiä liittyy myös informaatioteknologian kehitykseen, ja esimerkiksi uusi GDPR-lainsäädäntö ja vastikään kiireellisenä perustuslainsäätämisjärjestyksessä hyväksytty tiedustelulaki herättävät kysymyksiä tiedollisesta itsemääräämisoikeudesta. Samalla eri itsenäistymisäänestykset ovat herättäneet Euroopassa keskustelua kansojen itsemääräämisoikeudesta.

Seminaari on tarkoitettu kaikille näistä teemoista kiinnostuneille opiskelijoille, jatko-opiskelijoille, tutkijoille ja ammattilaisille. Esityksissä tutkijat esittelevät ajatuksiaan itsemääräämisoikeuden suhteesta muihin oikeuksiin ja yhteisön huolenpitovelvollisuuteen, kansan ja yksilön itsemääräämisoikeuksien suhteesta, itsemääräämisoikeudesta lääketieteessä, lapsen ja vajaakykyisen aikuisen itsemääräämisoikeudesta, sekä itsemääräämisoikeudesta tietoyhteiskunnassa. Alustusten jälkeen on varattu aina aikaa yleisökeskustelulle.  Lisätietoa puhujista ja esityksistä löytyy seminaarin_ohjelmasta.

Tervetuloa!

Paul Tiensuu, Sofyn sihteeri

P.S. Seminaari myös ”striimataan”, joten sitä voi seurata livenä netissä vaikkei pääsisikään itse osallistumaan tapahtumaan. Laitamme linkin streamiin näkyvästi sofyn nettisivuille kun tapahtuma alkaa.

IVR 2019 Luzernissa

IVR:n vuoden 2019 maailmankongressi järjestetään Sveitsin Luzernissa otsikolla ’Dignity, Democracy, Diversity’ 7. – 13. heinäkuuta 2019.

Kutsu sekä työpajoille että yksittäisille puheille on auki maanantaihin 31. joulukuuta 2018 saakka. Otsikossa annetut teemat eivät sulje ulos muiden teemojen käsittelemistä puheissa ja työpajoissa. Työpajoille ei ole asetettu erityisiä muotovaatimuksia. Puheiden odotetaan olevan n. 20 minuutin mittaisia.

Lisätietoja www.ivr2019.org.

 

Oikeussubjekti – varjoväitös ja teemakeskustelu

Ovatko eläimet ja vangit oikeuden subjekteja?

Tilaisuuden teemana on oikeussubjekti. Tilaisuus koostuu kahdesta varjoväitöksestä, niihin valmistelluista kommenteista ja yleisestä keskustelusta. Varjoväittelijät ovat Visa Kurki ja Kati Nieminen. Heidän esityksiään kommentoivat Maija Aalto-Heinilä ja Susanna Lindroos-Hovinheimo.

Visa Kurki väitteli otsikolla ”A Theory of Legal Personality” Cambridgen yliopistosta keväällä 2017.

Kati Nieminen väitteli otsikolla ”The Law, the Subject, and Disobedience: Inquiries into Legal Meaning Making” Helsingin yliopistosta syksyllä 2017.

Tapahtuma on suomenkielinen ja avoin kaikille. Tapahtuman järjestää Suomen oikeusfilosofinen yhdistys SOFY ry. Tilaisuuden jälkeen on viinitarjoilu ja mahdollisuus vapaalle keskustelulle.

Aika: 18.5.2018, klo 16.00-18.00

Paikka: Tieteiden talo, Sali 312

 

Ohjelma

Pe 18.5.2018, Tieteiden talo, Sali 312

  • 16:00 Tilaisuuden avaus
  • 16:05-16:35 Visa Kurki: Varjoväitösesitelmä
  • 16:35-16:55 Maija Aalto-Heinilä: Valmistellut kommentit & väitöskeskustelu
  • 16:55-17:25 Kati Nieminen: Varjoväitösesitelmä
  • 17:25-17:45 Susanna Lindroos-Hovinheimo: Valmistellut kommentit & väitöskeskustelu
  • 17:45-18:00 Yleisö- ja paneelikeskustelu oikeussubjektista
  • 18:00 – Viinitarjoilu

Jukka Korpela, ”Joosua julisti kaupungin uhriksi Herralle ja surmasi kaikki sen asukkaat” – Universaalit ihmisoikeudet ja Laki historian virrassa (28.3.2018)

Suomen oikeusfilosofisen yhdistyksen SOFY ry:n vuosikokousesitelmä, keskiviikkona 28 maaliskuuta 2018, klo 16 alkavan yhdistyksen vuosikokouksen päätteeksi. Tieteiden talo, Kirkkokatu 6, 00170 Helsinki, sali 404. Kaikki, jäsenet ja muut, ovat sydämellisesti tervetulleita.

Herra sanoo Joosualle Nuunin pojalle: ”Noudata tarkoin sitä lakia, jonka palvelijani Mooses sinulle antoi. Älä poikkea siitä oikealle äläkä vasemmalle.” Tästä syntyy vaatimus Jumalan lain absoluuttisesta tottelemisesta ja kaikkien siitä poikkeavien omien ja vieraiden tappamisesta jumalan kunniaksi (haram-teologia). Vanhan Testamentin kirjoitukset heijastavat koko lähi-itäisen kulttuurin oikeuskäsityksen peruskiveä. Maailmaa ohjaa Jumalan ikuinen järjestys. Sitä ei saa arvostella, muuttaa tai ihmisen järjellä ymmärtää.

Järjestelmä edustaa klaanin kollektiivista etua yksilön arvon sijaan. Totuus, laki ja uskonto ovat sama asia. Hallitsija suo sen armostaan alamaisilleen. Kreikassa klaanirakenne hajosi ja tieto ja jumalat erosivat toisistaan. Roomalaiset ajattelivat, että laeilla voi ohjata yhteiskuntaa ja parantaa sitä. Lait riippuivat säätäjänsä toimivallasta, vaikka epämääräinen luonnon oikeudenmukaisuus ohjasikin niitä.

Itä vaikutti Roomaan ja keisarista tuli jumala. Keisari Diocletianuksen lakikoodeksit annettiin keisarin nimissä, joten keisarista tuli lain lähde. Itäinen ajatus voimistui 500-luvun Corpus iuris civiliksessä ja sitä seuranneessa bysanttilaisessa oikeudessa. Lännessä Kaarle Suuren uudistusten innoittamina alettiin systematisoida vanhoja säädöksiä ja lopulta kanonistit alkoivat ottaa mallia alkuperäisestä roomalaisesta oikeudesta. Paavin voimakas pyrkimys valtaan johti paradoksaalisesti uskonnon syrjäytymiseen lakien säätämisessä.

Islamilaisessa idässä oltiin aluksi avoimia kreikkalaiselle rationalismille. Tilanne muuttui 1100-luvulla. Syntyi illuminationismi, joka korosti, että totuus on ihmisjärkeä suurempi ja saavutettavissa vain mystisellä kilvoittelulla. Koraani käsitettiin ikuiseksi ja täydelliseksi jumalan ilmoitukseksi. Kun tämä laki pyrki kertomaan pikemmin pelastumisesta, se ei ohjannut laillisuushallinnon syntyyn.

Lännessä skolastikot etsivät ristiriitoja auktoriteettien opetuksista. Puolesta-vastaan argumentointi (”paras argumentti voittaa”) johti ajattelemaan, että totuutta on myös jumalan ilmoituksen ulkopuolella eli että myös pakanat tuntevat hyvän: jumalaakin sitoo yleinen vaatimus oikeudenmukaisuudesta. Kun sama vaatimus velvoitti myös kuningasta, kykenivät hänen lakinsa edustamaan jumalan totuutta ilman keisarin ja paavin valtaa. Siten muodostui suvereenikuninkuus ja tämän absoluuttinen lainsäädäntö ohjaamaan kutakin valtakuntaa konkreettisten lakien mukaan.

Tämä on lyhyt kertomus kahden vastakkaisen maailmanjärjestyksen kehittymisestä uuden ajan alkuun. Kummankin lähtökohta on sama juutalais-persialainen laki. Kun ajatellaan, että jumalan totuus on ihmisjärkeä suurempi ja saavutettavissa mystisen tietämiskokemuksen kautta, korostetaan myös, että jumalan laki on ihmisymmärrystä suurempi ja kattaa kaiken tiedon. Siksi Koraani tai Raamattu on täydellinen, lopullinen ja ajaton jumalan totuus, jota ei voi arvostella ja joka epärationaalisuudessaankin on ehdoton. Kun se käskee hävittämään pahan, on käskyä toteltava eikä sitä voi kumota järkiargumentein. Siksi islamilainen Kairon julistus määrittelee ihmisoikeudet sharialle alisteiksiksi. Siksi protestanttiset lahkot lukevat Mooseksen lakia ehdottomana ohjeenaan. Siksi myös terrorismia voi perustella haram-teologian periaatteella tuhota jumalan vastustajat. Toisaalta siksi tämän lain tulkkina oleva hallitsija on itse lakien yläpuolella.

Jos taas ajatellaan, että tieteet ovat toisistaan riippumattomia ja kaikki on alisteista universaalille oikeudenmukaisuudelle ja rationalismin vaatimukselle, syrjäytyy mystiikka ja ajatus jumalan iankaikkisesta ja ihmisjärkeä korkeammasta totuudesta. Silloin lakeja voidaan muuttaa perustelemalla ne yleisten oikeudenmukaisuusperiaatteiden ja rationalismin mukaan. Silloin myös laeilla voidaan rakentaa yhteiskuntajärjestelmää ja –rauhaa riippumatta hallitsijan mielivallasta.

Jälkimmäisessä ajattelutavassa on kuitenkin useita ongelmia historioitsijan näkökulmasta:

  1. Onko ylipäätään olemassa universaalia oikeudenmukaisuutta ja ihmisarvoja, vaan ovatko ne tietyn historian ja kulttuurin tuotteita. Tämä on erityisen ongelmallista, koska monet perusarvomme ja –ajatuksemme ovat yksiselitteisesti eurooppalaisen valistuksen tuotetta.
  2. Muodostaako ajatus korostaa meidän oman kulttuurihistoriamme tuottamia perusarvoja esim. osana perustuslakia samanlaisen absoluuttisen totuusrakenteen, joka sitoo haram-teologian perusteena olevaa Jumalan lakia.
  3. Onko toimintoja, joiden kannalta länsimainen oikeusjärjestelmä ei olekaan paras. Vaikka se suojaa investoinnit, onko se este tavarakaupalle. Esim. olisiko siten syytä arvioida poikkeavien yhteiskuntien talousjärjestelmää toisesta näkökulmasta.

***

Jukka Korpela (s. 1957) opiskeli Helsingin yliopistossa ja Roomassa historiaa, arkeologiaa, sosiologiaa, Rooman kirjallisuutta ja oikeustieteitä. Keskiajan kirkkohistoriaa koskeva pro gradu hyväksyttiin 1979 ja antiikin historiaa käsittelevä väitöskirja 1987. Lisäksi hän on suorittanut Ulkoasiainhallinnon virkatutkinnon ja työskennellyt diplomaattina Egyptissä, Bulgariassa, Neuvostoliitossa ja Latviassa. Vuodesta 1998 Jukka Korpela on ollut Itä-Suomen (Joensuu) yliopiston yleisen historian professori. Hän on julkaissut 10 monografiaa ja yli 150 tieteellistä artikkelia, joissa tarkastellaan eri puolilta vallan syntyä ja sen oikeuttamista. Historian Ystäväin Liitto valitsi hänen kirjansa Länsimaisen yhteiskunnan juurilla. Jumalan laista oikeusvaltion syntyyn (Gaudeamus, 2015) vuoden 2015 historiateokseksi.